REALIZACJA PROJEKTU ŚCIEŻKI DO CELÓW- EDUKACJA GLOBALNA
Jednym z najważniejszych elementów edukacji globalnej są współzależności współczesnego świata, czyli wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.
Cele projektu:
- przedstawienie globalnych współzależności i zrównoważonego rozwoju;
- koncepcje edukacji globalnej;
- projekty uczniowskie.
Organizator: Centrum Edukacji Obywatelskiej
Szkolny koordynator: Aneta Ramotowska
Nauczyciele współpracujący: Hanna Grodzka, Irena Tomala.
Opis działań:
Projekt składał się z trzech modułów, w których wyznaczone były zadania do realizacji z uczniami. Wszystkie działania podporządkowane były realizacji Celów Rozwoju Zrównoważonego i organizacja w szkole w dniach 18-22.11.2019 r. Tygodnia Edukacji Globalnej.
W ramach tych działań przeprowadziłam z uczniami klasy II a oraz I A lekcje dotyczące realizacji wybranych Celów Rozwoju Zrównoważonego. Opracowaliśmy Cel 2 i 12 (zero głodu oraz odpowiedzialna konsumpcja i produkcja). Uczniowie określili zadania do realizacji:
- kupuję tyle jedzenia, ile potrzebuję (lista zakupów);
- przekazuję jedzenie do jadłodajni;
- naprawiam zepsute rzeczy;
- używam kubków wielorazowych;
- segreguję śmieci;
- ograniczam konsumpcjonizm;
- zmieniam plastikowe butelki na szklane lub z filtrem.
Uczniowie klasy I A opracowali ścieżkę OGRANICZAM JEDZENIE MIĘSA. Efekty w postaci plakatu zostały zaprezentowane na korytarzu szkolnym.
Do przygotowania w szkole Tygodnia Edukacji Globalnej stworzyłam sześcioosobową grupę projektową ( uczennice klasy II b), która zdecydowała się opracować Cel 5- równość płci.
Równość płci
Dzięki wysiłkom ludzkości osiągnięto prawie równy dostęp dziewcząt i chłopców do edukacji na poziomie podstawowym. Jednak w każdej części świata
kobiety i dziewczęta nadal są dyskryminowane i cierpią z powodu przemocy. Tymczasem zapewnienie kobietom i dziewczętom równego dostępu do
edukacji, opieki zdrowotnej, godnej pracy oraz do udziału w podejmowaniu decyzji politycznych i gospodarczych wzmocni zrównoważoną gospodarkę
i przyniesie korzyści społeczeństwom i całej ludzkości.
Opracowaliśmy plan przygotowań, którego efektem końcowym były następujące działania:
- 19.11. 2019 r.- konferencja dla uczniów i nauczycieli;
- 18-22.11.2019 r. wystawa fotograficzna kobiet, które walczą z nierównością płci- Rajaa Altalli, Susan Sebit, Drita Hajdari, Huda Szarawi, Malala;
- projekcja w ciągu kolejnych dwóch dni (19-20.11 na długiej przerwie) wybranych odcinków
" Kobiety na krańcu świata"- Liban, Senegal, które przedstawiają kobiety z Globalnego Południa;
- 20.11.2019 r. odtwarzanie przez radiowęzeł listy przebojów afrykańskich;
- 22.11. na 4. godzinie lekcyjnej szkolne czytanie literatury o tematyce afrykańskiej „Afryka jest kobietą…”
Dodatkowo Tydzień Edukacji Globalnej wzbogaciliśmy grą dydaktyczną, za organizację, którą odpowiadały nauczycielki: Hanna Grodzka i Irena Tomala. W dniu 18.11.2019r. została przeprowadzona gra „Globotropiciele”. Uczniowie klas I trzyletniego LO zorganizowali 6 stanowisk poświęconym głównym problemom ludzi: woda, energia, ubranie, szkoła, transport, jedzenie. Celem gry było pobudzenie uczestników do refleksji nad globalnym kontekstem ich codziennych wyborów i nawyków.





